Kacige u F1
Moderatori/ce: F1NAC,Zweki,Scuderia,Cuky,47,gringo73
- GT-R
- Početnik
- Postovi: 326
- Pridružen/a: 05 lis 2008, 10:19
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Schumacher i Massa
- Lokacija: Zagreb
Kacige u F1
Jedan od najvažnijih sigurnosnih elemenata u F1 koje vozači koriste su specijalno izrađene kacige za glavu.
U povijesti, kacige nikada nisu doživjele revoluciju, od početka Formule 1 1950. pa sve do danas, izrada kaciga je evoluirala te je svaka od njih sofisticiran i skup proizvod.
Osnovni oblik moderne kacige jako je sličan s onima iz '80, pa čak i s onima iz '70, no tehnika izrade i njihova kvaliteta bitno su se promijenili.
Krajem '80-ih, tipična F1 kaciga težila je oko 2.5 kilograma. Takva težina dramatično se povećavala pod utjecajem G-sile tijekom kočenja, ubrzavanja ili prolaska kroz zavoje. Pri sili od 2G koja je u većini zavoja normalna pojava, težina kacige povećavala se na nevjerojatnih 5kg, što je predstavljalo još veću opasnost ukoliko bi došlo do nesreće.
Proizvođači kaciga uočili su da je kod lakših nesreća vozačima najčešće stradavao vratni mišić te su tome pridali veliku pozornost.Prvi korak u adresiranju tog problema bila je redukcija težine kacige, jer je i pri manjim sudarima, zbog već navedene težine, dolazilo do neugodnih posljedica.
Tako su današnje kacige u Formuli 1 izuzetno čvrste, ali mnogo su ugodnije i lakše te sada teže oko 1.25 kg.
Kacige su konstruirane u nekoliko odvojenih slojeva, pružajući kombinaciju čvrstoće i fleksibilnosti kod udara.
Dok se obična motociklistička kaciga izrađuje od tri sloja – uložak, unutarnja i vanjska ljuska – kaciga u Formuli 1 ima čak 17 slojeva. Pojedinačne komponente su ljubomorno čuvana tajna – specijaliste ne možete natjerati da otkriju više od tri glavna materijala: karbonska vlakna za postizanje čvrstoće, vatrootporni aramid i polietilen, koji se također koristi u proizvodnji prsluka za zaštitu od vatrenog oružja, a njihova je namjena učiniti kacigu neprobojnom. Njima se dodaju aluminij, magnezij te epoksi smola kao vezivno sredstvo. U Formuli 1 se zna reći kako je “ono što pristaje za monocoque također i odlična odjeća”. Karbonska vlakna (CFC) koja se koriste jamče izuzetno malu težinu kaciga od oko 1,25kg, koje s druge strane mogu izdržati znatna opterećenja. Prednosti male težine kacige su jasne – ona služi za smanjenje opterećenja na vozačeve vratne mišiće, posebice u dijelovima piste s visokim G silama.
Vanjska školjka kacige ima dva sloja, tipični pojačani ugljični sloj preko sloja karbonskih vlakana. Ispod toga dolazi školjka od goleme, čvrste plastike, materijala koji se koristi i za izradu neprobojnih pancirki. Ispod plastičnog sloja, nalazi se mekši sloj koji je prekriven materijalom baziranim na poliesterima otpornim na plamen, a koji se ujedno koristi i za izradu rukavica i vozačkih odijela. U plastičnom sloju, integriran je i akustički izolator. Tako je unutar same kacige razine buke ispod 100db.
Vizir je izrađen od specijalnih vatrootpornih bezbojnih i prozirnih polikarbonata debelih 3 mm, koji kombiniraju zaštitu od udara i zaštitu od plamena s odličnom vidljivošću. Većina vozača koristi obojene ili zatamnjene vizire, koji su s unutarnje strane premazani raznim kemikalijama koje spriječavaju zamagljivanje vizira usred disanja i govora vozača koje posebno do izražaja dolazi tijekom kišnih uvjeta.
Uz to, u unutrašnjosti kacige postoji i dio za govor vozača koji se koristi tijekom komunikacje s boksom, a odmah uz otvor za govor nalazi se i cjevčica koja služi za dovod tekućine, najčešće energetskog napitka.
Nekoliko prozirnih slojeva plastične i prozirne folije slijepljeno je na vanjskoj strani vizira. Plastične folije skupljaju raznu prljavštinu na stazi koja dospije na kacigu vozača, a ovaj ih može vrlo lako i jednostavno skinuti. Tijekom utrke, start je najkritičnije vrijeme od zaprljanja folije vizira, te vozači najčešće odmah nakon starta skidaju plastičnu foliju.
U proteklim sezonama oblika kaciga je evoluirao u aerodinamičko učinkovitiji oblik. Vozačeva je glava smještena ispod airboxa, područja izloženog velikim turbulencijama čija efikasnost utječe na aerodinamiku stražnjeg kraja i količinu zraka koja dolazi do motora. Stoga je tendencija u oblikovanju kaciga usmjerena prema reduciranju štetnih turbulencija te usmjeravanju zraka prema airboxu.
Konstruktori kaciga također moraju predvidjeti i ventilaciju za vozača, što adresiraju ugradnjom dviju malenih cjevčica koje vozaču dopremaju svjež zrak, a opremjljene su specijalnim filterima za mehaničko pročišćavanje zraka. Tijekom jedne sekunde u kacigu uđe 5l svježeg zraka.
Tijekom izrade kacige, lijepi se 120 slojeva od karbonskog vlakna. Nakon toga se kaciga postavi u autoklav, pri čemu se pojedinačni slojevi spajaju jedan s drugim i otvrdnjavaju pod visokim tlakom i konstantnom temperaturom od 132°C. Dijelovi koji su izloženi izuzetnim opterećenjima, poput donjeg dijela i rupe za vizir, dodatno se pojačavaju uporabom aluminija i titana. Unutarnji uložak se sastoji od dva sloja vatrootpornog Nomex-a.
Prije no što Međunarodna automobilska federacija (Fédération Internationale de l’Automobile, FIA) odobri neku kacigu, ista se mora podvrgnuti velikom broju različitih testova simulacije sudara. Za vrijeme takozvanog ‘testa penetracije’ šiljati metalni predmet težine 3 kg pada s visine od tri metra na kacigu koja ne smije napuknuti. Također se testira sigurnosno prilijeganje kacige. Opterećen s 38 kg, remen ispod brade se ne smije rastegnuti više od 30 mm. Vizir se bombardira projektilima koji se kreću brzinom od oko 500 km/h. Točke udara ne smiju biti dublje od 2,5 mm. Posljednje, ali ne i najmanje važno, kaciga se 45 sekundi izlaže plamenu temperature 800 °C u požarnom testu. Tijekom tog perioda, temperature unutar kacige ne smiju prijeći 70°C.
Izvor: F1 Racing
U povijesti, kacige nikada nisu doživjele revoluciju, od početka Formule 1 1950. pa sve do danas, izrada kaciga je evoluirala te je svaka od njih sofisticiran i skup proizvod.
Osnovni oblik moderne kacige jako je sličan s onima iz '80, pa čak i s onima iz '70, no tehnika izrade i njihova kvaliteta bitno su se promijenili.
Krajem '80-ih, tipična F1 kaciga težila je oko 2.5 kilograma. Takva težina dramatično se povećavala pod utjecajem G-sile tijekom kočenja, ubrzavanja ili prolaska kroz zavoje. Pri sili od 2G koja je u većini zavoja normalna pojava, težina kacige povećavala se na nevjerojatnih 5kg, što je predstavljalo još veću opasnost ukoliko bi došlo do nesreće.
Proizvođači kaciga uočili su da je kod lakših nesreća vozačima najčešće stradavao vratni mišić te su tome pridali veliku pozornost.Prvi korak u adresiranju tog problema bila je redukcija težine kacige, jer je i pri manjim sudarima, zbog već navedene težine, dolazilo do neugodnih posljedica.
Tako su današnje kacige u Formuli 1 izuzetno čvrste, ali mnogo su ugodnije i lakše te sada teže oko 1.25 kg.
Kacige su konstruirane u nekoliko odvojenih slojeva, pružajući kombinaciju čvrstoće i fleksibilnosti kod udara.
Dok se obična motociklistička kaciga izrađuje od tri sloja – uložak, unutarnja i vanjska ljuska – kaciga u Formuli 1 ima čak 17 slojeva. Pojedinačne komponente su ljubomorno čuvana tajna – specijaliste ne možete natjerati da otkriju više od tri glavna materijala: karbonska vlakna za postizanje čvrstoće, vatrootporni aramid i polietilen, koji se također koristi u proizvodnji prsluka za zaštitu od vatrenog oružja, a njihova je namjena učiniti kacigu neprobojnom. Njima se dodaju aluminij, magnezij te epoksi smola kao vezivno sredstvo. U Formuli 1 se zna reći kako je “ono što pristaje za monocoque također i odlična odjeća”. Karbonska vlakna (CFC) koja se koriste jamče izuzetno malu težinu kaciga od oko 1,25kg, koje s druge strane mogu izdržati znatna opterećenja. Prednosti male težine kacige su jasne – ona služi za smanjenje opterećenja na vozačeve vratne mišiće, posebice u dijelovima piste s visokim G silama.
Vanjska školjka kacige ima dva sloja, tipični pojačani ugljični sloj preko sloja karbonskih vlakana. Ispod toga dolazi školjka od goleme, čvrste plastike, materijala koji se koristi i za izradu neprobojnih pancirki. Ispod plastičnog sloja, nalazi se mekši sloj koji je prekriven materijalom baziranim na poliesterima otpornim na plamen, a koji se ujedno koristi i za izradu rukavica i vozačkih odijela. U plastičnom sloju, integriran je i akustički izolator. Tako je unutar same kacige razine buke ispod 100db.
Vizir je izrađen od specijalnih vatrootpornih bezbojnih i prozirnih polikarbonata debelih 3 mm, koji kombiniraju zaštitu od udara i zaštitu od plamena s odličnom vidljivošću. Većina vozača koristi obojene ili zatamnjene vizire, koji su s unutarnje strane premazani raznim kemikalijama koje spriječavaju zamagljivanje vizira usred disanja i govora vozača koje posebno do izražaja dolazi tijekom kišnih uvjeta.
Uz to, u unutrašnjosti kacige postoji i dio za govor vozača koji se koristi tijekom komunikacje s boksom, a odmah uz otvor za govor nalazi se i cjevčica koja služi za dovod tekućine, najčešće energetskog napitka.
Nekoliko prozirnih slojeva plastične i prozirne folije slijepljeno je na vanjskoj strani vizira. Plastične folije skupljaju raznu prljavštinu na stazi koja dospije na kacigu vozača, a ovaj ih može vrlo lako i jednostavno skinuti. Tijekom utrke, start je najkritičnije vrijeme od zaprljanja folije vizira, te vozači najčešće odmah nakon starta skidaju plastičnu foliju.
U proteklim sezonama oblika kaciga je evoluirao u aerodinamičko učinkovitiji oblik. Vozačeva je glava smještena ispod airboxa, područja izloženog velikim turbulencijama čija efikasnost utječe na aerodinamiku stražnjeg kraja i količinu zraka koja dolazi do motora. Stoga je tendencija u oblikovanju kaciga usmjerena prema reduciranju štetnih turbulencija te usmjeravanju zraka prema airboxu.
Konstruktori kaciga također moraju predvidjeti i ventilaciju za vozača, što adresiraju ugradnjom dviju malenih cjevčica koje vozaču dopremaju svjež zrak, a opremjljene su specijalnim filterima za mehaničko pročišćavanje zraka. Tijekom jedne sekunde u kacigu uđe 5l svježeg zraka.
Tijekom izrade kacige, lijepi se 120 slojeva od karbonskog vlakna. Nakon toga se kaciga postavi u autoklav, pri čemu se pojedinačni slojevi spajaju jedan s drugim i otvrdnjavaju pod visokim tlakom i konstantnom temperaturom od 132°C. Dijelovi koji su izloženi izuzetnim opterećenjima, poput donjeg dijela i rupe za vizir, dodatno se pojačavaju uporabom aluminija i titana. Unutarnji uložak se sastoji od dva sloja vatrootpornog Nomex-a.
Prije no što Međunarodna automobilska federacija (Fédération Internationale de l’Automobile, FIA) odobri neku kacigu, ista se mora podvrgnuti velikom broju različitih testova simulacije sudara. Za vrijeme takozvanog ‘testa penetracije’ šiljati metalni predmet težine 3 kg pada s visine od tri metra na kacigu koja ne smije napuknuti. Također se testira sigurnosno prilijeganje kacige. Opterećen s 38 kg, remen ispod brade se ne smije rastegnuti više od 30 mm. Vizir se bombardira projektilima koji se kreću brzinom od oko 500 km/h. Točke udara ne smiju biti dublje od 2,5 mm. Posljednje, ali ne i najmanje važno, kaciga se 45 sekundi izlaže plamenu temperature 800 °C u požarnom testu. Tijekom tog perioda, temperature unutar kacige ne smiju prijeći 70°C.
Izvor: F1 Racing
- Robert Kubica
- Postovi: 125
- Pridružen/a: 21 srp 2009, 20:51
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Roberta Kubicu
- Lokacija: Split, Hrvatska
- Kontakt:
Re: Kacige u F1
odličan post i odlična tema
čuo sam da se cijena kreće oko 12000 eura
čuo sam da se cijena kreće oko 12000 eura
- GT-R
- Početnik
- Postovi: 326
- Pridružen/a: 05 lis 2008, 10:19
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Schumacher i Massa
- Lokacija: Zagreb
Re: Kacige u F1
Tako je, to sam zaboravio napisati, iako sam mislio da je 20 000 € (učinilo mi se da sam tako čuo na Studio F1), ali čitao sam da je Massina oko 12 000 €.Robert Kubica je napisao/la:odličan post i odlična tema
čuo sam da se cijena kreće oko 12000 eura
Jako skupe kacige, ali isto tako jako dobro čuvaju glavu... Jedna takva kaciga je Massi spasila život...
- Armanini
- Svjetski prvak
- Postovi: 2467
- Pridružen/a: 26 svi 2009, 17:19
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Ferrari
Re: Kacige u F1
da, jergovic je rekao 20k, dok za massinu kazu 12k.. kako god to je skoro 100k kn
u studiu su prikazivali kako je testiraju, rokaju je sa svim zivim..
skoro pa bi i beretu .50 prezivila
u studiu su prikazivali kako je testiraju, rokaju je sa svim zivim..
skoro pa bi i beretu .50 prezivila
- Robert Kubica
- Postovi: 125
- Pridružen/a: 21 srp 2009, 20:51
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Roberta Kubicu
- Lokacija: Split, Hrvatska
- Kontakt:
Re: Kacige u F1
formula 1 je stvarno skup sport - 10 kaciga milijun kuna
- ivanpetka
- Početnik
- Postovi: 301
- Pridružen/a: 15 pro 2008, 13:50
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Massu
- Lokacija: Zagreb
Re: Kacige u F1
Hehe. Kacige su još najjeftinije. F1 je ja mislim jedan od najskupljih sportova ako ne i najskuplji.Robert Kubica je napisao/la:formula 1 je stvarno skup sport - 10 kaciga milijun kuna
A što se kaciga tiče, one su kao šljemovi, to je tolko čvrsto i neprobojno da je to strahota
AA! Ljuti umak je ljut!!
- Vrhy
- Postovi: 24
- Pridružen/a: 23 srp 2009, 11:25
- Navijam za: M. Schumacher i Ferrari
- Kontakt:
Re: Kacige u F1
Ove Schuberthove kacige pogotovo, to je jako ko kamen....ivanpetka je napisao/la:Hehe. Kacige su još najjeftinije. F1 je ja mislim jedan od najskupljih sportova ako ne i najskuplji.Robert Kubica je napisao/la:formula 1 je stvarno skup sport - 10 kaciga milijun kuna
A što se kaciga tiče, one su kao šljemovi, to je tolko čvrsto i neprobojno da je to strahota
Michael Schumacher is The Best F1 Driver Forever.....
- zvjerko
- Svjetski prvak
- Postovi: 1589
- Pridružen/a: 09 lip 2007, 23:28
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Pirelli i DRS
Re: Kacige u F1
Neću tvrditi jer nisam siguran ali mislim da svi vozači koriste Schubertove kacige i sama cijena može ovisiti o osobi koja ju je oslikala ili o osobi koja ju nosi (prilikom prodaje kao suvenir) tako da postoji mogućnost da vrijednosti kacige nisu izrečene samo kao nabavna cijena prije "ušminkavanja" za određenog vozača.
- Arai
- Profesionalni vozač
- Postovi: 1229
- Pridružen/a: 31 ožu 2009, 19:08
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: McLaren
- Kontakt:
Re: Kacige u F1
Mislim da su trenutno tri proizvođača kaciga u Formuli 1... To su Bell, Schuberth i Arai...zvjerko je napisao/la:Neću tvrditi jer nisam siguran ali mislim da svi vozači koriste Schubertove kacige i sama cijena može ovisiti o osobi koja ju je oslikala ili o osobi koja ju nosi (prilikom prodaje kao suvenir) tako da postoji mogućnost da vrijednosti kacige nisu izrečene samo kao nabavna cijena prije "ušminkavanja" za određenog vozača.
Bell-ove koriste: Button, Buemi, koristili su ih i Bourdais i Piquet
Schuberth-ove koriste: Massa, Rosberg, Raikkonen, Heidfeld...
A Hamilton, Webber, Vettel, Kovalainen, Sutil, Fisichella koriste Arai...
- ivanpetka
- Početnik
- Postovi: 301
- Pridružen/a: 15 pro 2008, 13:50
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Massu
- Lokacija: Zagreb
- Arai
- Profesionalni vozač
- Postovi: 1229
- Pridružen/a: 31 ožu 2009, 19:08
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: McLaren
- Kontakt:
Re: Kacige u F1
Prva je Bell... Vidiš da na svakoj piše koji je proizvođač (marka) kacige... Od Brawna, to je Buttonova kaciga.ivanpetka je napisao/la:Ova prva Schuberth kaciga je od Brawna ako se ne varam
- ivanpetka
- Početnik
- Postovi: 301
- Pridružen/a: 15 pro 2008, 13:50
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Massu
- Lokacija: Zagreb
Re: Kacige u F1
Ma nisam to htio reč, mislim kao to je kaciga Brawnovih vozačaArai je napisao/la:Prva je Bell... Vidiš da na svakoj piše koji je proizvođač (marka) kacige... Od Brawna, to je Buttonova kaciga.ivanpetka je napisao/la:Ova prva Schuberth kaciga je od Brawna ako se ne varam
AA! Ljuti umak je ljut!!
- Arai
- Profesionalni vozač
- Postovi: 1229
- Pridružen/a: 31 ožu 2009, 19:08
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: McLaren
- Kontakt:
Re: Kacige u F1
Ovo gore je Buttonova kaciga, marke Bell. Barrichello ima drugačiju kacigu, marke Arai...ivanpetka je napisao/la:Ma nisam to htio reč, mislim kao to je kaciga Brawnovih vozačaArai je napisao/la:Prva je Bell... Vidiš da na svakoj piše koji je proizvođač (marka) kacige... Od Brawna, to je Buttonova kaciga.ivanpetka je napisao/la:Ova prva Schuberth kaciga je od Brawna ako se ne varam
Ne kužim kak je to kaciga Brawnovih vozača... Vjerojatno misliš tako zbog te fluorescentne boje koju su u početku imali obojica, a
sad je ima samo Button dok Barrichello ne. Ma, nema veze...
- jasmin Ferrari
- Postovi: 1
- Pridružen/a: 18 svi 2010, 10:56
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Ferrari scuderiaF1
- Lokacija: BiH/Tuzla
Re: Kacige u F1
http://sportske.jutarnji.hr/index.php?c ... k_id=12921" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Postovi: 6
- Pridružen/a: 11 lis 2009, 15:33
- Navijam za: Ferrari
- Kontakt:
Re: Kacige u F1
Mala zemjla za veliki odmor
http://www.formula1-dictionary.net
http://www.formula1-dictionary.net
- Cuky
- Moderator
- Postovi: 16013
- Pridružen/a: 25 srp 2010, 18:03
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Ferrari
- Lokacija: Rab/Rijeka
Re: Kacige u F1
evo pošto nisam našao prikladniju temu...Kacige vozača u 2014.
Felipe Massa
Valtteri Bottas
Adrian Sutil
Esteban Gutierrez
Lewis Hamilton
Nico Rosberg
Max Chilton
Jules Bianchi
Sebastian Vettel
Daniel Ricciardo
Jean-Eric Vergne
Daniil Kvyat
Nico Hülkenberg
Sergio Pérez
Kamui Kobayashi
Marcus Ericsson
Fernando Alonso
Kimi Räikkönen
Jenson Button
Kevin Magnussen
Pastor Maldonado
Romain Grosjean
Felipe Massa
Valtteri Bottas
Adrian Sutil
Esteban Gutierrez
Lewis Hamilton
Nico Rosberg
Max Chilton
Jules Bianchi
Sebastian Vettel
Daniel Ricciardo
Jean-Eric Vergne
Daniil Kvyat
Nico Hülkenberg
Sergio Pérez
Kamui Kobayashi
Marcus Ericsson
Fernando Alonso
Kimi Räikkönen
Jenson Button
Kevin Magnussen
Pastor Maldonado
Romain Grosjean
“Four wheels move the body, Two wheels move the soul.”
- Cuky
- Moderator
- Postovi: 16013
- Pridružen/a: 25 srp 2010, 18:03
- Ja sam: Vozač
- Navijam za: Ferrari
- Lokacija: Rab/Rijeka
Re: Kacige u F1
Kratki video koji pokazuje razvoj trkaćih kaciga kroz zadnjih 100 godina
“Four wheels move the body, Two wheels move the soul.”